هانیه ساداتهانیه سادات، تا این لحظه: 13 سال و 7 ماه و 24 روز سن داره

هانیه دختر ناز مامان

راهنماي مادران جهت گريه شيرخوار

1390/1/28 16:49
نویسنده : مامان الهه
1,218 بازدید
اشتراک گذاری

 

گريه يك مرحله طبيعي از رشد شيرخوار است ولي هيچ چيز به اندازه گريه شيرخوار موجب آزار والدين نمي شود . تمام شيرخواران برخي بيشتر و تعدادي كمتر گريه مي كنند و اغلب نگراني هاي والدين از زياد گريه كردن شيرخوار است . انواع گريه هاي شيرخواران شامل جيغ زدن ‏، نق زدن ، گريه همراه با سرخ شدن چهره و ...

گريه يك مرحله طبيعي از رشد شيرخوار است ولي هيچ چيز به اندازه گريه شيرخوار موجب آزار والدين نمي شود . تمام شيرخواران برخي بيشتر و تعدادي كمتر گريه مي كنند و اغلب نگراني هاي والدين از زياد گريه كردن شيرخوار است . انواع گريه هاي شيرخواران شامل جيغ زدن ‏، نق زدن ، گريه همراه با سرخ شدن چهره و ... هستند ، گاهي خيلي سريع پايان يافته و يا چندين ساعت ادامه مي يابد .

چرا شيرخواران گريه مي كنند ؟

شيرخواران خلق و خوي متفاوت دارند . برخي از آنان سريع به گريه افتاده و بيشتر از شيرخواران ديگر گريه مي كنند و آرام كردن آنها مشكلتر است اين دسته از شيرخواران بيشتر با تغييرات محيطي و يا سروصدا آشفته مي شوند .

شيرخواران معمولا سه نوع گريه دارند .

1- گريه در طول روز : كه مادر بعد از مدت كوتاهي با اين گريه آشنا مي شود .

2- گريه ناشي از خشم و عصبانيت : كه اين گريه با گريه هاي هميشگي شيرخوار متفاوت است .

3- گريه ناشي از احساس درد .

بطور كلي گرسنگي ‏، تشنگي ، سنگيني معده ، گرما ، سرما ، خيسي ، كثيفي ، و يا احساس درد دلايل عمده گريه شيرخواران هستند . گاهي دليل گريه آنها مشخص نيست ولي در بسياري از موارد گريه كردن ناآرامي را از جسم و روان آنها خارج كرده ، موجب آرام شدن ، راحت تر خوابيدن و به آرامي بيدار شدن از خواب مي شود .

از حدود سه ماهگي به بعد رفتارهايي چون مكيدن ، غان و غون كردن ، تماشا كردن دستها ، غلت زدن ، اخم كردن ‏، لبخند زدن و .... جايگزين گريه شيرخواران مي شوند و آنها بتدريج با محيط اطراف خود سازگار شده در نتيجه ميزان گريه كاهش مي يابد .

بياد داشته باشيد كه شيرخوار بي دليل و يا به خاطر آزار والدين گريه نمي كند.

اگر روشهاي برقراري ارتباط با شيرخوار نادرست باشد و شير خوار هنگام گريه كردن بيشتر از زمان آرام بودن تحت توجه قرار گيرد گريه او براي جلب توجه بيشتر افزايش مي يابد .

او حركت و صحبت كردن شما را مي فهمد و گاهي نيز دهانش را به تقليد از تكلم باز و بسته مي كند .

او رفتارش را با آهنگ صداي شما هماهنگ مي كند . اگر با آرامش با او صحبت كنيد ساكت و اگر از صداي بلند استفاده كنيد ناآرام و مضطرب مي گردد . بنابراين هميشه با صداي ملايم با شيرخواران صحبت كنيد .

ميزان گريه شيرخواران چقدر است؟

ميزان گريه شيرخوار متفاوت است . شيرخواران يك تا سه ماهه حدودا دو ساعت در روز گريه مي كند و گريه آنها در بعدازظهر و عصر بيشتر مي شود . در حاليكه بعد از سه ماهگي ميزان گريه عصرانه كاهش مي يابد .

جدول زير حدودا ميزان گريه شيرخواران را در دوازده هفته اول تولد به صورت روزانه نشان مي دهد .

سن نوزاد به هفته

ساعت گريه روزانه

2

1.45

4

1

6

2.45

8

2

10

1.5

12

1

چگونه شيرخواران را تشويق كنيم ؟

در هنگام بيداري و آرام بودن شيرخوار به او نگاه كرده ، او را لمس كرده و به آرامي او را در آغوش گرفته ، راه برده و با محبت با او صحبت كنيد . با اين عمل شيرخوار شما مي آموزد كه هنگام آرام بودن مورد توجه قرار مي گيرد و شما نيز زمانيكه او آرام ، سرزنده و با نشاط است بيشتر لذت مي بريد.

هنگام آرام بودن شيرخوار از يك اسباب بازي مانند جغجغه و يا اسباب بازي مناسب سن براي سرگرمي او استفاده كنيد و هنگام گريه سريع عكس العمل نشان دهيد زيرا از مضطرب شدن بيشتر شيرخوار جلوگيري مي كنيد .

برخي والدين معتقدند كه بغل كردن شيرخوار در هنگام گريه موجب لوس شدن او مي شود بخاطر داشته باشيد اين مساله صحيح نيست و شيرخواران :

به محبت بي قيد و شرط والدين نيازمند هستند .

هنگام ناآرامي فرزندتان به توصيه هاي زير عمل نماييد :

* گرسنگي ، تشنگي ، خستگي ، كثيفي ، دماي بدن شيرخوار و گرما و سرماي محيط را بررسي كنيد .

* شيرخوار را بصورت عمودي نگه داشته و او را به خود نزديك كنيد .

* او را در آغوش گرفته و در اطراف اتاق قدم بزنيد .

* بدن او را ماساژ دهيد .

* با او با محبت و ملايمت صحبت كنيد .

* از حمام آب گرم براي آرام كردن شيرخوار استفاده كنيد .

* به شيرخوار براي گرفتن پستان و در صورتيكه با شير مصنوعي تغذيه مي شود براي گرفتن شيشه شير ‏، تغيير وضعيت و .... كمك كنيد .

هنگام ارتباط با فرزند خود به نكات زير توجه نماييد :

* به تمامي علائم و صداهاي شيرخوار پاسخ دهيد و اجازه دهيد او حركت دهان شما را ببيند .

* تماس جسمي داشته باشيد .

* تا مي توانيد او را به اسم صدا كنيد .

* هنگام صحبت كردن به او نگاه كنيد .

بخاطر داشته باشيد كه :

1- اسباب بازيهاي شيرخوار را مرتب عوض كنيد و از اشياء جديد براي سرگرم كردن او استفاده نمائيد . آنها از بازي كردن با ماشين و اسباب بازيهاي متحرك و رنگي لذت مي برند.

2- از نگاه داشتن شيرخوار در تخت مخصوص خود به عنوان تنبيه خودداري كنيد و پيش از آنكه او به فرار از تخت خود علاقمند شود ‏، تشك تخت را پايين آورده ، نرده هاي تخت را كوتاهتر كرده و يا آنها را كاملا برداريد و از تشكهاي رنگين براي زيبا كردن تخت او استفاده كنيد .

3- شيرخوار را زنداني نكنيد ، استفاده از تور بالاي گهواره كه مانع بالا رفتن و ايستادن شيرخوار مي شود ، مناسب نيست . زيرا از نظر جسمي و رواني به او صدمه مي زند .

4- شيرخوار سه ماهه زمان زيادي را صرف بررسي اشياء پيرامونش مي كند و به اشياء اطراف با كنجكاوي خاص نگاه كرده و آنها را لمس مي كند . شيرخوار بين پنج تا هفت ماهه سرش را مي چرخاند ، بدنش را به جلو و عقب برده و تواناييهاي جديدش را براي نشستن بكار مي برد . رشد بينايي به او اجازه ديدن اشيا دورتر را داده و هماهنگي دستها و چشمهايش موجب گرفتن اشيا نزديك مي گردد .   “ كنجكاويهاي شيرخوار را جدي گرفته و او را تشويق كنيد زيرا نقش بسزايي در رشد فكري او دارد . “

كار شيرخوار ياد گرفتن ، كشف كردن و كنجكاوي است . مكان امني براي او فراهم كرده و اشيا خطرناك را از دسترس او دور نگه داريد تا نياز به گفتن “ دست نزن و نكن “ نداشته باشيد .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)