هانیه ساداتهانیه سادات، تا این لحظه: 13 سال و 7 ماه و 28 روز سن داره

هانیه دختر ناز مامان

تغذیه تکمیلی 2

1390/1/27 11:04
نویسنده : مامان الهه
446 بازدید
اشتراک گذاری

شروع و نحوه تغذیه تکمیلی

ـ مادر باید شیرخوار را در هر وعده، ابتدا با شیر خود تغذیه کند و در پایان شیردادن، به او غذای کمکی بدهد. برای پیشگیری از کاهش شیر مادر، باید پس از شروع غذای کمکی، دفعات شیردهی را افزایش داد.
ـ غلات، مخصوصا برنج به علت آسانی هضم اولین گروه غذایی است که به کودک...

 

شروع و نحوه تغذیه تکمیلی

ـ مادر باید شیرخوار را در هر وعده، ابتدا با شیر خود تغذیه کند و در پایان شیردادن، به او غذای کمکی بدهد. برای پیشگیری از کاهش شیر مادر، باید پس از شروع غذای کمکی، دفعات شیردهی را افزایش داد.
ـ غلات، مخصوصا برنج به علت آسانی هضم اولین گروه غذایی است که به کودک داده می‏شود.
ـ مناسبترین روش برای شروع، استفاده از فرنی آرد برنج است. از یک بار در روز به اندازه یک قاشق مرباخوری شروع می‏شود و به تدریج به 10 قاشق مرباخوری در روز افزایش می‏یابد (هر وعده 2 تا 3 قاشق مرباخوری).
ـ از هفته دوم شروع غذای کمکی، شیرخوار می‏تواند علاوه بر فرنی، از شیربرنج و حریره بادام استفاده کند که آنها نیز از یک قاشق مرباخوری و یک بار در روز شروع می‏شود و همانند قبل ادامه می‏یابد.
ـ تغذیه شیرخوار با فرنی، شیربرنج و حریره بادام تا 7 ماهگی که می‏توان سوپ را برای او شروع نمود، ادامه می‏یابد.
ـ پوره سبزیجات نیز غذای مناسبی برای شیرخوار می‏باشد. پوره را می‏توان با سیب‏زمینی، هویج ونخودسبز به صورت پخته شده و نرم و همراه با کمی روغن تهیه کرد.
ـ توصیه می‏شود که دادن گوجه‏فرنگی و اسفناج تا پایان 12 ـ 9 ماهگی به تعویق انداخته شود.
ـ ماه بعد (پایان 7 ماهگی)، علاوه بر سوپ می‏توان تخم‏مرغ را شروع نمود. ابتدا باید به اندازه نصف قاشق چایخوری از زرده پخته شده را در آب یا شیر له کرد و به شیرخوار داد و مقدار آن را تدریجا افزایش داد تا در ظرف دو هفته به یک زرده کامل تخم‏مرغ برسد. آنگاه می‏توان یک روز در میان یک زرده کامل یا هر روز نصف زرده تخم‏مرغ به شیرخوار داد (حداکثر 4 تا 5 زرده تخم‏مرغ در هفته). همان طور که قبلاً گفته شد، استفاده از سفیده تخم‏مرغ تا یک سالگی توصیه نمی‏شود.
ـ با افزایش سن و پذیرش بیشتر شیرخوار، سوپ و غذاهای نرم باید تبدیل به غذاهای سفت‏تر شوند، یعنی باید با اضافه کردن غذاهای سفت‏تر و کمی قابل جویدن، عمل
تکاملی جویدن را در شیرخوار پرورش داد.
ـ اگر تدریجا مواد غذایی استفاده نشود و شیرخوار به عمل جویدن تشویق نگردد و برای مدتها از غذاهای آبکی استفاده کند، بعدا در جویدن غذاهای سفت دچار اشکال خواهد شد. لذا از حدود 8 ماهگی باید تکه‏های نان و بیسکویت هم به دست شیرخوار داد.
ـ از 8 ماهگی ماست را نیز می‏توان به غذای شیرخوار اضافه نمود. شروع استفاده از حبوبات هم از این سن مقدور است. حبوبات آخرین موادی است که به سوپ شیرخوار اضافه می‏شود.
ـ آبمیوه آخرین ماده غذایی است که به برنامه غذایی کودک اضافه می‏شود و با اینکه حاوی ویتامین و املاح معدنی است ولی کالری و مواد پروتئینی آن کمتر از همه گروههای غذایی دیگر است.
ـ بعد از آبمیوه، با در نظر گرفتن پذیرش شیرخوار، میوه‏های نرم شده را می‏توان به شیرخوار داد. میوه‏ها از ابتلا به یبوست جلوگیری می‏کنند.
ـ با توجه به اینکه مرکبات، توت‏فرنگی، گیلاس و آلبالو ایجاد حساسیت می‏کنند، مصرف آنها در سال اول زندگی توصیه نمی‏شود.

 

یادآوریهای لازم:

1ـ همزمان با شروع تغذیه تکمیلی باید میزان آب مورد نیاز کودک مورد توجه قرار گیرد و با شروع مصرف غذاهای کمکی به شیرخوار آب سالم و بهداشتی نیز داده شود.
2
ـ از اضافه کردن نمک به غذاهای کودکان باید پرهیز شود و طعم غذاها را با افزودن شکر، عسل و ترشی نباید تغییر داد تا کودک به طعم اصلی غذا عادت پیدا کند.
3
ـ با در نظر گرفتن اینکه غذا خوردن باید یک تجربه لذت‏بخش باشد، هرگز نباید غذایی را با زور به کودک خوراند و اگر از خوردن غذا خودداری کرد، نباید آن را به سرعت با غذای دیگر جانشین کرد. بلکه با تحمل و حوصله، شیرخوار کم کم غذای جدید را می‏پذیرد.
4
ـ استفاده از مواد شیرین و تنقلات خصوصا قبل از غذا باعث کم شدن اشتهای کودک می‏شود و از مصرف آنها باید خودداری کرد.
5
ـ خستگی مفرط، کم‏خوابی و عدم تحرک کافی در شیرخواران بزرگتر بر اشتهای آنان تأثیر می‏گذارد.
6
ـ بیرون ریختن غذا از دهان، و عدم استقبال شیرخوار از غذا در اوایل شروع تغذیه تکمیلی، دلیل بی‏میلی و دوست نداشتن کودک نیست، بلکه آنچه مطرح است مسأله فراگیری تغذیه و عادت به مزه و طعم غذاهاست.
7
ـ دفعات غذا دادن به کودکان زیر 3 سال دو برابر بزرگسالان است و غذا باید در حجم کمتر و انرژی بیشتر ارایه شود.
8
ـ تغذیه در دوران نقاهت بیماریها به منظور وزن گرفتن و جبران وزن از دست رفته، با دادن دو وعده غذای اضافی و پرانرژی در این دوران، که اشتهای کودک هم بهتر است، بسیار حیاتی است.
9
ـ بسیاری از موارد افت رشد، ناشی از قطع زودرس شیر مادر، عدم شروع غذاهای تکمیلی مناسب در پایان 6 ـ 4 ماهگی و بروز مکرر بیماریهای عفونی و بخصوص اسهال است.
10
ـ غذاها را با قاشق، و مایعات را با لیوان به شیرخوار بدهید. از به کار بردن بطری و پستانک خودداری کنید چون باعث می‏شود شیرخوار پستان مادر را نگیرد.
11
ـ غذاها را با قاشق کوچک که گودی کمی دارد به شیرخوار بدهید.
12
ـ هنگام دادن غذاهای نیمه‏جامد و جامد، شیرخوار را باید در وضعیت نشسته قرار داد. هیچ‏گاه این نوع غذاها را در حالت خوابیده به وی ندهید. فراموش نکنید که برای شیردادن نیز باید شیرخوار را به حالت نیمه‏نشسته در آغوش بگیرند.
13
ـ غذای شیرخوار را به مقدار کم و برای یک وعده تهیه کنید، مگر اینکه امکان نگهداری غذای اضافی باقیمانده در یخچال و یا فریزر وجود داشته باشد.
14
ـ غذای شیرخوار را با پوشش مناسب در ظرفی تمیز و در جای خنک نگه دارید.
15
ـ در صورت باقی ماندن غذا، نگهداری آن در یخچال حداکثر تا 24 ساعت اشکال ندارد.
16
ـ غذای شیرخوار را فقط به مقدار مصرف یک وعده گرم کنید و به او بدهید.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)